چمدان, سفر

بازرسی چمدان در فرودگاه

بازرسی چمدان در فرودگاه

بازرسی چمدان در فرودگاه یکی از مهم ترین اقدامات امنیتی پروازهای تمام کشورها است. از این رو ممکن است گاهی با دغدغه های معمول حین بازرسی مواجه شوید که آگاهی از نکات و شرایط بازرسی فرودگاه می‌تواند تا حدود زیادی مانع تاخیر شما شود. بنابراین توصیه می‌‌شود که تا انتها مطلب با ما همراه باشید.

اگرچه سفرهای هوای مزیت های فراوانی از جمله رسیدن سریع به مقصد در رفاه و امکانات مطلوب را به همراه دارد. با این وجود‌، به دلیل حمل برخی کالاهای غیرقانونی و غیرمجاز گیت های بازرسی در تمام فرودگاه ها ایجاد شده است. جدای از این موارد گاهی ممکن است افراد یا تجهیزاتی در هواپیما ورود پیدا کند که در نهایت متحمل خسارات جانی و مالی برای مسافران شود.

از این جهت وجود گیت بازرسی امری ضروری و حیاتی است. گاهی ممکن است حمل برخی کالاها به خودی خود غیرمجاز نباشد اما از آنجا که خارج از چهارچوب قوانین و ضوابط کشور مربوطه است نباید با خود آن ها را همراه داشته باشید. حال جهت شناخت بیشتر در زمینه بازرسی چمدان در خطوط هوایی، نکات جزئی‌تری در این باره شرح خواهیم داد.

بازرسی چمدان در گیت فرودگاه

بخش عمده ای از اتلاف وقت افراد در هنگام بازرسی های معمول از گیت پرواز است. در واقع گاهی ممکن است پروازی به دلیل وقفه یا وجود مشکل در هنگام گیت بازرسی بازرسی ساعت ها تاخیر داشته باشد بنابراین آگاهی از نکات زیل قطعا مفید و کاربردی خواهد بود.

وجود اشیای تیز و برنده

یکی از مواردی که هنگام بازرسی چمدان مسافرتی در فرودگاه به شدت مورد توجه خواهد بود. هر نوع وسیله تیز و دارای قابلیت ایجاد خراش و بریدگی است. در واقع این گونه وسایل تحت عنوان سلاح سرد شناخته می‌شوند. از این رو اگر در چمدان شما رویت شوند احتمال ضبط شدنشان توسط مامورین بازرسی فرودگاه بسیار زیاد است. بر این اساس، ممکن است یک وسیله شخصی که اتفاقاً هم برای شما ارزش معنوی و خاصی دارد از جانب مامورین بازرسی غیرمجاز شمرده شود.

بدین منظور می‌توانید آن را از طریق شرکت های مخصوص ارسال و پست وسایل و کالاهای مختلف به مقصد مورد نظر بفرستید. البته توجه داشته باشید که وسایل کوچکی همچون موچین، ناخن گیر، قیچی و ملزومات بافتنی را می‌توانید در قسمت بار هواپیما جای دهید و به عبارتی هنگام بازرسی جهت حمل در بخش بار هیچ گونه محدودیتی وجود نخواهد داشت.

حیوانات خانگی

از دیگر موارد حائز اهمیت در هنگام بازرسی چمدان در فرودگاه مسئله به همراه داشتن حیوانات اهلی و خانگی است. نحوه برخورد با این موضوع در همه ایرلاین های پرواز یکسان نیست اما به طور کلی، غالب فرودگاه ها در این باره ضوابطی سخت گیرانه دارند. بر این اساس بهتر است که قبل از تهیه بلیت قوانین فرودگاه مورد نظر خود درباره حمل حیوانات خانگی مطلع شوید.

با این حال، فرودگاه هایی هم هستند که قفس حیوان را از طریق دستگاه ایکس ری مورد بازرسی قرار می‌دهند. گاهی نیز ممکن است قفس به صورت جداگانه و حیوان به همراه صاحبش بازرسی شود.

حیوان خانگی در هنگام عبور از گیت

بررسی مدارک شناسایی

بررسی مدارک شناسایی در فرودگاه

از دیگر نکات مهم نحوه بازرسی چمدان در فرودگاه به همراه داشتن مدارک شناسایی هویت شما است. بنابراین لازم است که در محل قابل دسترس فوری باشد. چرا که اگر هنگام بازرسی مشکلی به وجود بیاید امکان مراجعه به بخش مسافرین وجود ندارد.

مورد دیگر که باید در نظر داشته باشید نحوه رفتار شما هنگام بازرسی چمدان در فرودگاه است. به عبارت دیگر، وقتی که شما می‌خواهید وارد هواپیما شوید علاوه بر چمدان چگونگی رفتارتان نیز با دقت زیادی توسط مامورین امنیتی مورد توجه قرار می‌گیرد. از این جهت اگر رفتار نامناسبی داشته باشید ممکن است در حکم توهین برایتان تاخیر پرواز و یا حتی بازداشت شدن را به دنبال داشته باشد.

گاهی ممکن است در اثر خستگی، اضطراب و ناراحتی ناشی تاخیر پرواز، ایستادن زیاد و غیره رفتاری از خود بروز دهید که همین رفتار باعث سوءتفاهم و ایجاد شک برای مامورین بازرسی را به همراه داشته باشد که در نتیجه تصمیم بگیرند به نسبت سایرین دقت زیادتر در بررسی شما و بارتان داشته باشند. از این جهت حفظ خونسردی و داشتن آرامش خاطر می‌تواند مانع بروز چنین دردسرهایی شود.

مواد خوراکی

علاوه بر دستگاه های ایکس ری و بازرسان حرفه ای، زمان نحوه بازرسی چمدان در فرودگاه ، از سگ های آموزش دیده جهت این کار نیز بهره می‌برند. بنابراین حمل خوراکی یا مواد غذایی در صورتی که حاوی ترکیبات به خصوصی باشد ممکن است هنگام بازرسی حس بویایی سگ ها را تحریک کند و در نتیجه بنا بر تشخیص احتمال حمل مواد مخدر پرواز شما لغو شود.

جدای از این مورد برخی از مواد غذایی هنگام بازرسی دستگاه های مخصوص موادی همچون بمب های دست ساز را شبیه سازی می‌کند که در صورت رویت چنین رویداری مدت زمان بیشتر صرف بازرسی شما خواهد شد. بر این اساس توصیه می‌شود حتی الامکان از حمل مواد خوراکی خودداری کنید.

مواد خوراکی در هنگام عبور از گیت

برخی داروها و مایعات

لازم به ذکر است که به دلیل کاربرد ترکیبات شیمیایی در عمده داروها مخصوصاً داروهای خاص در صورت به همراه داشتن، در زمان بازرسی چمدان در فرودگاه، مامورین بازرسی نسبت آن ها حساسیت بیشتری خواهند داشت. از این جهت به همراه داشتن نسخه پزشک از الزامات غالب فرودگاه ها است.

مورد دیگر به همراه داشتن بیش از صد میلی لیتر هر نوع مایعاتی اعم از عطر،‌ آب، آبمیوه غیره است که در صورت رویت، نحوه بازرسی چمدان در فرودگاه شما را کند خواهد کرد؛ چرا که بازرسان ناچار خواهند بود تمام وسایل و همینطور خود شما را با دقت و وسواس زیادی تری بررسی کنند.

دستگاه کنترل چمدان در فرودگاه

دستگاه ایکس ری در فرودگاه

ایکس ری دستگاه یکی از مهم ترین وسیله های بازرسی در فرودگاه است که عملکردش نقش قابل توجهی در تأمین امنیت مسافرین خواهد داشت. نحوه بازرسی این دستگاه بدین صورت است که بعد از قرار دادن چمدان بر روی ریل بر اساس قابلیت های خود شروع به بررسی می‌کند.

متناسب با دو پارامتر، چگالی و عدد اتمی تمام بسته ها و چمدان را بازرسی می‌کند. رنگ مواد نیز بر اساس چگالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در واقع در دستگاه های ایکس ری که قابلیت تصویربرداری نیز دارند طیف های رنگی مختلفی تعبیه شده است که همین ویژگی آن ها را قادر می‌سازد رنگ اکثر مواد را تشخیص دهد.

قابلیت های دستگاه ایکس ری در فرودگاه چیست؟

این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که قابلیت تشخیص و بررسی هرگونه موادی اعم از معدنی، آلی، انواع فلزات، سلاح های سرد نظیر چاقو و غیره، مواد دارای چگالی بالا (طلا، پلاتین،‌رنیوم غیره)، انواع مواد مخدر و… را دارد.

در نظر داشته باشید که ایکس ری یا دستگاه کنترل چمدان در فرودگاه به طور دقیق قابلیت شناسایی و جداسازی مواد را ندارد اما بر اساس چگالی، آلی یا فلزی بودن مواد می‌تواند تشخیص مجاز با غیرمجاز بودن آن ها دهد که در این صورت بازرسان از فرد می‌خواهند که قفل چمدانtsa، در کوله پشتی و حتی کیف گردنی خود را باز کنند.

دستگاه ایکس ری در فرودگاه

اهمیت بازرسی چمدان در فرودگاه

اگرچه در نگاه اول نکات بازرسی چمدان در فرودگاه عملی طاقت فرسا و کسل کننده به نظر می‌رسد اما در نظر داشته باشید که تمام این مراحل صرفاً جهت ایمن نگه داشتن جان شما تا مقصد است. طبیعتاً با توجه به رویدادهای تلخی که در طول مسافرت های هوایی (انفجار،‌ ربودن هواپیما و غیره) رخ داده است. انجام فرایند بازرسی نه تنها کاری بیهوده نیست بلکه به شدت هم لازم و حیاتی است.

جمع بندی

در نظر داشتن نکات فوق آن چنان حائز اهمیت است که در صورت رعایتشان ممکن است بازرسی ده دقیقه ای شما تنها پنج دقیقه به طول انجامد. از این رو مطلب حاضر را قبل از سفرتان حتماً مطالعه کنید. ضمن اینکه توصیه می‌شود در زمان بازرسی چمدان در فرودگاه هیچ گونه استرس، نگرانی و تشویش را به خود راه ندهید. چرا که بخش زیادی از تاخیر پرواز ناشی از همین نگرانی های بی مورد است.

در صورت نیاز به خرید چمدان، کوله و همچنین استعلام قیمت انواع چمدان مسافرتی هم می توانید به سایت echolac مراجعه کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *