چمدان

ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی

ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی

توجه به ابعاد استاندارد چمدان یکی از مهم ترین ضوابط ایرلاین های مختلف داخلی و خارجی است. در حقیقت هر یک از آژانس های هوایی داخلی و خارجی متناسب با قوانین و مقررات خود، ضوابطی را در نظر گرفته‌اند. از آنجا که ابعاد و سایز چمدان ها دارای تنوع زیادی است معمولاً داشتن یک انتخاب دقیق و کاربری اندکی دشوار است. از این رو در این مقاله می‌توانید نکات ذکر شده در مورد ابعاد استاندارد چمدان را هنگام خرید چمدان مدنظر قرار دهید.

در مطلب حاضر قصد داریم درباره انواع سایز چمدان و معرفی بهترین سایز متناسب با شرایط و نوع سفر شما توضیحاتی جامع و مفید ارائه دهیم بنابراین پیشنهاد می‌شود تا پایان این راهنمای معرفی انتخاب سایز چمدان همراه ما باشید.

ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی چقدر است؟

با توجه به اینکه آژانس های هواپیمایی مقرراتی نسبتاً سختی را در زمینه حمل بار و چمدان دارند از این رو شرکت های تولیدکننده انواع چمدان های مسافرتی سعی می‌کنند ابعاد و سایزهای استانداردی را در زمان طراحی چمدان ها داشته باشند. در این راستا سایز و ابعاد استاندارد چمدان در هواپیمایی شامل ساک دستی، چمدان کوچک، متوسط، بزرگ، خیلی بزرگ و خلبانی می‌شود.

لازم به ذکر است که هر کدام از این چمدان ها متناسب با مدت و نوع سفر طراحی شده اند از این رو در صورتی که در موقعیتی مناسب استفاده شوند کاربرد مطلوب را خواهند داشت.

به عنوان نمونه ساک های دستی که غالباً هم در کابین هواپیما قرار داده می‌شوند (به جهت ابعاد و ساختار کوچکشان) محلی جهت حمل وسایل ضروری نظیر لپ تاپ، کیف های کوچک، مدارک، وسایل لوازم مهم و فوری است که باید همواره کنار شما و دم دستتان باشد. البته برای این منظور(مدارک، لوازم مهم و فوری) کیف گردنی مسافرتی نیز کاربرد دارد. ابعاد و اندازه ساک های دستی معمولاً ۲۲ در ۲۵ در ۴۳ است.

چمدان سایز کابین

چمدان سایز کابین

از دیگر موارد مناسب انتخاب سایز چمدان، چمدان های کوچک و دارای ابعاد متناسب با کابین هواپیما هستند. سایز چمدان کوچک که معمولاً با نام چمدان خلبانی هم شناخته می‌شود بین ۵۳ تا ۵۶ سانتی متر است و ظرفیتی مبنی بر ۷ الی ۱۰ کیلوگرم دارد؛ اما نکته حائز توجه این است که چمدان خلبانی یا کوچک در صورتی اجازه ورود به محل کابین را دارد که وزنی بیشتر از ۱۱۵ کیلوگرم نداشته باشد.

برای مسافرت با هواپیما در صورتی که به فضا و انعطاف پذیری بیشتری در چمدان نیاز داشته باشید چمدان پارچه ای یا همان سافت کیس ها انتخاب مناسب تری در مقایسه با چمدان هارد کیس هستند

وسایل و لوازم قابل حمل در این نوع چمدان تنها مناسب یک سفر یک الی دو روزه است؛ بنابراین مسافرتی بیشتر از این مدت، استفاده از این چمدان به تنهایی کفایت نمی‌کند. وزن و سایز انواع چمدان کوچک و خلبانی باعث شده است که مسافران بتوانند بدون پرداخت هزینه آن ها را به داخل کابین ببرند.

چمدان سایز متوسط از دیگر ابعاد استاندارد چمدان

چمدان سایز متوسط

این مدل چمدان به جهت اینکه از ظرفیت (۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم) و ساختاری ایده آل برخوردار است، طرفداران زیادی دارد. در واقع، متناسب و هماهنگ بودن سایز چمدان مدیوم با مقررات و ضوابط اغلب ایرلاین های داخلی و خارجی باعث شده است که به نسبت انواع سایز چمدان دیگر محبوبیت بیشتری داشته باشد.

طول و عرض سایز انواع چمدان متوسط به طول معمول ۲۳ تا ۲۷ اینچ و ارتفاع آن ها ۶۹ سانتی متر است؛ بنابراین برای یک مسافرت یک هفته ای کاملاً استاندارد و بهینه است؛ اما فراموش نشود که تمام وزن چمدان متوسط اعم از طول و عرض و ارتفاع نباید بیشتر از ۱۵۸ کیلوگرم شود. چرا که در این صورت مشمول پرداخت هزینه اضافه بار خواهید شد. البته در صورت ضرورت برخی از آژانس های مسافرت داخلی یا خارجی امکان استفاده از دو چمدان متوسط را خواهید داشت.

 چمدان سایز بزرگ

انتخاب سایز چمدان برای اینکه یک سفر ایده آل و مناسب داشته باشید اهمیت زیادی دارد. در واقع، فارغ از مقررات تعریف شده برای سایز و ابعاد استاندارد چمدان در هواپیمایی، داشتن یک مسافرت راحت و بدون دردسر و دغدغه تا حدودی به وسایل همراهتان هم بستگی دارد. اولین قدم جهت برطرف کردن دردسرهای احتمالی انتخاب یک چمدان دارای ظرفیت و ابعاد متناسب با میزان ملزومات شما و همچنین ضوابط ایرلاین های داخلی و خارجی است.

بر این اساس، سایز چمدان بزرگ یکی از مناسب ترین سایزها برای مسافرت های جمعی، خانوادگی یا نسبتاً طولانی است. از مزیت های این مدل چمدان می‌توان ارتفاع بین ۷۵ الی ۷۶ و ظرفیت ۱۱۷ کیلوگرم اشاره کرد. مجموع طول، عرض و ارتفاع انواع سایز چمدان بزرگ نباید بیشتر از ۱۵۸ سانتی متر باشد. اندازه این چمدان های بزرگ تا ۶۲ اینچ استاندارد هستند. سایز بزرگ چمدان های مسافرتی برای سفرهای ۷ الی ۱۰ روز مناسب است. از این جهت اگر سفرتان کمتر از این تایم طول می‌کشد بهتر از مدل مدیوم استفاده کنید.

چمدان سایز خیلی بزرگ

انتخاب سایز انواع چمدان تقریباً تحت تأثیر نوع سفر، مدت زمان، میزان وسایل مورد نیاز و مقصد شما است. بدین صورت که جهت داشتن مسافرتی دو الی سه روزه بهترین سایز چمدان همان نوع کابین یا کوچک است. برای سفری ۷ روزه، چمدان های سایز متوسط کاربردی و استاندارد هستند، مسافرتی که حدود دو هفته طول می‌کشد بهتر است متناسب با میزان ملزومات و مدت زمان اقامتتان، سایز چمدان بزرگ باشد.

ابعاد چمدان مسافرتی

اما اگر مسافرتی در پیش دارید که مدت آن بیشتر از ۱۴ روز است. کاربرد چمدان سایز خیلی بزرگ استاندارد است. مخصوصاً که ظرفیتی عالی جهت حفظ و نگهداری تمام لوازمتان اعم از لباس، مدارک، اتوی سفری، سشوار و سایر لوازم جانبی، بهداشتی، شناسایی، فنی و غیره را نیز دارد. ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی از نوع خیلی بزرگ معمولاً دارای ارتفاع بیش از ۸۰ سانت یا به عبارتی دیگر، مجموع طول، عرض و ارتفاع بیش از ۲۰۳ سانتی متر هستند.

ظرفیت سایز چمدان خیلی بزرگ نیز بیش از ۳۰ کیلوگرم است. نکته حائز اهمیت درباره سایز انواع چمدان خیلی بزرگ این است که چمدان های خیلی بزرگ به عنوان حمل اضافه بر بار شناخته می‌شوند به همین دلیل در صورت همراه داشتن باید جریمه تعیین شده را پرداخت کنید. از این جهت توصیه می‌شود که آن را به صورت بار غیر همراه به مقصد ارسال کنید.

ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی برای قطار چقدر است؟

اگرچه سایز چمدان برای شرکت های هواپیمایی به لحاظ ابعاد و وزن باید مشمول استاندارد مشخصی باشند؛ اما در نظر داشته باشید که سفر با قطار هم مقررات ویژه خود را دارد و از این رو سایز انواع چمدان مسافرتی از طریق قطار نیازمند رعایت قوانین آژانس مربوطه است. بر این اساس اغلب مسافرت های قطاری بردن یک ساک دستی و چمدانی کوچک به کوپه مجاز است اما این هم در صورتی است که ابعاد چمدان بیشتر از ۷۵ سانتی متر نشود و وزن آن هم حداکثر ۳۰ کیلوگرم باشد.

البته لازم به ذکر است که این مقررات تنها مربوط به بارهای همراه است؛ و در واقع، چمدان های بیش از این وزن که معمولاً در دسته بار غیر همراه قرار می‌گیرند نیز محدودیت هایی دارند. مبنی بر اینکه وزن هر بار یا چمدان قابل حمل در قسمت بار قطار نباید بیشتر از ۲۰۰ و ابعاد ۲ متر باشد.

سایز انواع چمدان ست

سایز چمدان ست

مجموعه سایز چمدان در حقیقت یک آپشنی است که جهت مسافرت های زیاد بسیار مناسب و کاربردی است. به این صورت که اگر شما بنا بر شرایط کاری یا شخصی خود مدام در حال سفر هستید می‌توانید همان بودجه در نظر گرفته شده برای یک چمدان تکی را صرف دو الی سه چمدان کنید هم به لحاظ هزینه و هم از بابت حمل بار کاملاً به صرفه هستند. مجموع چمدان شامل ۲ گزینه دو عدد یا سه عددی می‌شوند که بنا بر شرایط و سلیقه خود می‌توانید انتخابی مفید و کاربردی داشته باشید.

ست های دو عددی که در واقع دو تکه هستند برای یک الی دو نفر و سفرهای کوتاه مدت (1تا ۲ روز) مناسب است. از چمدان بزرگ تر می توانید برای سفرهای یک هفته ای و از هر دو جهت داشتن سفری ۱۴ روزه استفاده کنید. مجموع سه عددی که به جهت کیفیت و به صرفه بودنشان پرفروش تر هستند شامل یک عدد کوچک، متوسط و بزرگ می‌شوند که بنا بر علایق و شرایط خود می‌توانید جنس نرم، سخت یا مدل های ساده و طرح دار را انتخاب کنید. در هر صورت صرفه هزینه برای این مجموع سه عددی انواع سایز چمدان بسیار به صرفه خواهد.

ابعاد استاندارد چمدان در خطوط هواپیمایی چقدر است؟

اغلب شرکت های هواپیمایی چمدان های دارای وزن بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم را در قسمت کابین حمل می‌کنند؛ اما با توجه به مواردی نظیر مدت پرواز (کوتاه یا طولانی مدت) هزینه بار ایرلاین ها، نوع کلاس پرواز، مقصد و یا مقررات فرودگاه مدنظر خود متفاوت است. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از پرواز اطلاعات لازم را شرکت هواپیمایی مورد نظر دریافت کنید.

با توجه به نکات ذکر شده در فوق، چمدان های مسافرتی در سایز، وزن و ابعاد متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. به همین دلیل لازم است که قبل از تهیه بلیت متناسب با نوع سفر، مدت و میزان لوازمی احتیاجی و ضروری خود یک سایز مناسب و استاندارد را برای چمدان مدنظر خود در نظر بگیرید. برای مثال، اگر عمده سفرهای شما کوتاه مدت و بنا بر شرایط کاری است بهترین گزینه انتخاب یک ساک دستی، کوله پشتی یا چمدان خلبانی و کوچک قابل حمل در کابین هواپیما است.

چرا که به راحتی ملزومات مورد نیازتان اعم از لپ تاپ، وسایل الکترونیکی و غیره را در آن جا می‌دهید. در صورت نیاز به لباس می‌توانید یکی (چمدان یا کوله پشتی) را به لباس ها اختصاص دهید؛ بنابراین چمدان های کوچک یا خلبانی مناسب سفرهای کاری و تجاری هستند؛ اما اگر سفری طولانی مدت بر حسب ماه عسل، تعطیلات، خانوادگی و سایر موارد دارید گزینه مناسب سایز انواع چمدان مسافرتی،‌ متوسط یا بزرگ است.

چمدان با ابعاد استاندارد

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم در زمینه ابعاد استاندارد چمدان مسافرتی خطوط هوایی و همینطور قطار توضیحاتی کلیدی را ذکر کنیم تا در نهایت سفری ایمن و بدون دردسر را داشته باشید. از این جهت در نظر داشتن این نکات هنگام انتخاب و خرید انواع سایز چمدان بسیار مفید و سودمند خواهد بود. توجه داشته باشید که جدا از مسئله ابعاد چمدان، موارد دیگری نیز هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند مانند ایمنی قفل چمدان که بهتر از نمونه قفل tsa باشد.

در نهایت به شما پیشنهاد میکنیم که برای خرید چمدان با ابعاد دلخواه به سایت چمدان اکولاک مراجعه کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *