چمدان

تفاوت چمدان هارد کیس و سافت کیس

تفاوت چمدان هارد کیس و سافت کیس

تفاوت چمدان هارد کیس و سافت کیس در چیست؟‌ برای دریافت پاسخ این سؤال باید هر دو جنس چمدان را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم. این بررسی از لحاظ جنس، مزایا، معایب و قابلیت ها انجام می گیرد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

مزایا و معایب چمدان های هارد کیس چیست؟

چمدان هارد کیس به چمدان هایی گفته می‌شود که دارای بدنه سخت و غیرقابل انعطاف هستند. این جنس چمدان ها همانطور که از ظاهرشان هم پیدا است، از بدنه مقاوم و محکمی برخوردار هستند.

چمدان های هارد به موازات جنس و قابلیت های خود، دارای مزیت ها و معایبی هستند که در ادامه به طور خلاصه هر دو را شرح خواهیم داد.

به این دلیل که در ساختار آن ها از مواد و متریالی مانند ای بی اس، آلومینیوم پلی کربنات و پلاستیک و غیره به کار رفته است که همین ویژگی عمر آن ها را طولانی می‌کند چرا که در برابر انواع ضربات و فشارهای بیرونی مقاومت بسیار بالایی دارند. این نوع چمدان در مدل ها، طرح ها، سایز و جنس های متنوعی های ساخته می‌شود و از این رو طرفداران زیادی دارد.

از مزایای این نوع چمدان مواردی نظیر مقاومت در برابر خط و خش، خوردگی، پوسیدگی، رطوبت، عدم جذب گرد و غبار و سایر آلاینده و در صورت بروز به راحتی قابل شستشو بودن است.

و از عیب مدل های مختلف چمدان هارد کیس می‌توان به سخت و عدم انعطاف پذیر بودن، اشغال فضای زیاد، حمل بار به تناسب ظرفیت (نمی‌توانید بیشتر از حجم تعریف شده چیزی در آن ها قرار دهید.) اشاره کرد.

برای مطالعه:

ترفندهای بستن چمدان برای سفر

 مزایا و معایب چمدان های سافت کیس چیست؟

چمدان های سافت کیس که در واقع همان چمدان پارچه ای هستند برخلاف نوع هارد کیس به دلیل مواد و الیاف لطیف به کار رفته، ساختار نرم و انعطاف پذیری دارند. همچنین از فضای بیشتری نیز جهت حمل لوازم برخوردار هستند.

در ساختار این نوع چمدان که مانند هاردکیس در جنس، مدل، سایز، طرح و قیمت های متنوعی تولید می‌شود، پارچه های همچون آکسفورد، بالستیک، کوردورا و رایج تر از همه پلی استر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمی توان به طور قاطع درباره برتری چمدان هارد یا سافت نظر داد چرا که هر یک بنابر ساختار، کیفیت، و قابلیت های تعبیه شده دارای مزایا و معایبی هستند. از طرف دیگر مطلوبیت جنس و کیفیت هر دو جنس چمدان تا حدود زیادی به انتخاب و شرایط شما بستگی دارد. حال، در ادامه جزئیات بیشتری را ارائه خواهیم کرد تا در نهایت هنگام خرید انتخابی متناسب و بهینه داشته باشید.

این نوع چمدان نیز به تناسب ساختار و جنس خود از مزیت و معایبی برخوردار است که مزیت های آن شامل؛ انعطاف پذیری زیاد (به راحتی می‌توانید بیش از ظرفیت ملزومات خود را در آن ها جا دهید) وزن بسیار کم و حمل آسان، برخوردار از زیپ و جاهای زیاد (جهت حمل بیشتر لوازم) می‌شود.

از معایب چمدان های سافت کیس نیز می توان مواردی همچون مقاوم پایین و حساس به ضربات بیرونی و ساییش و پوسیدگی، سخت تر تمیز شدن (در صورت جذب آلودگی)، عدم پایداری در برابر رطوبت و آب (برای جلوگیری از خیس شدن در هوای برفی و بارانی بهتر است از کاورهای مخصوص استفاده کنید.) را نام برد.

انواع چمدان هارد کیس

انواع چمدان هارد کیس

همانطور که پیش تر اشاره کردیم چمدان های هارد کیس در جنس های متنوعی تولید و عرضه می‌شوند که جهت شناخت بیشتر، در ادامه به معرفی و توضیح برخی از مهم ترین آن ها می‌پردازیم.

چمدان از جنس پلی کربنات

متریال پلی کربنات از جمله جنس های مقاوم و پایداری است که علاوه بر ساختار و طراحی چمدان، حتی در اجزای هواپیما، ساختمان و الکترونیکی نیز استفاده می‌شود. این جنس چمدان به مقاومت در برابر انواع ضربات، خراش و دما و رطوبت معروف است.

به همین دلیل طول عمر و کارایی درازمدتی دارد. چمدان پلی کربنات جهت جنس مرغوب و مقاومش در طرح، مدل و ابعاد و ظرفیت زیاد و متنوعی تولید می‌شود که در نهایت انتخاب را برایتان آسان و استاندارد می‌کند.

چمدان های آلومینیومی

این جنس چمدان نیز همانطور که از نامش پیدا است، قابلیت محکم و پایداری دارد. در واقع، می‌توان با قاطعیت گفت که از میان تمام جنس های هارد کیس، آلومینیوم به عنوان با دوام ترین جنس شناخته می‌شود.

به این دلیل که جنس آلومینیوم در برای شکستگی مقاومت بالایی دارد و به عبارتی هنگام برخورد با هر نوع ضربه و فشاری به جای شکستن یا ترک خوردگی خم می‌شود.

البته در نظر داشتن این نکته نیز حائز اهمیت است که چمدان های از جنس آلومینیوم نسبت به متریال های به کار رفته ای نظیر ای بی اس، پلی کربنات، تیتانیوم و… گران تر و در حقیقت لوکس است. از این جهت اگر قصد هزینه ای ارزان را دارید بهتر است جنس های دیگری را خریداری کنید.

چمدان های آلومینیومی

چمدان ABS 

این جنس چمدان که در واقع، به سبب طولانی بودن اسمش با نام مخفف ABS شناخته می‌شود. این جنس چمدان که در واقعی نوعی ترموپلاستیک است، در مقایسه با جنس های پلی کربنات، آلومینیوم و پلی پروپیلن جنس کم دوام تری دارد. از این رو هم به نسبت آن ها ارزان تر است.

به لحاظ وزن هم سبک تر از پلی کربنات و سنگین تر از پلی پروپیلن است. از این رو قیمت پایین تر هم دارد. به عبارت دیگر چمدان سخت ارزان قیمت معمولا وزن سبک تری نسبت چمدان های سخت گران قیمت دارند.

چمدان ABS

چمدان سخت پلی پروپیلن

این نوع چمدان نیز نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که در واقع به عنوان کم وزن ترین چمدان هارد کیس شناخته می‌شود. این نوع چمدان در مقایسه با سایرین قابلیت زیادی در اضافه کردن حجم دارد. محبوبیت این مدل چمدان بیشتر مورد پسند افراد علاقه ‌مند به چمدان های دارای ظاهر زیبا و در عین حال سبک است.

بیشتر بخوانید:

آموزش شستشوی چمدان مسافرتی

چمدان از جنس پلاستیک یا تیتانیوم

یکی از با دوام ترین متریال پرکاربرد در اغلب صنایع از جمله صنعت چمدان سازی تیتانیوم است که علاوه بر رنگ و جلوه خاص و زیبا، قدرت بالایی در محافظت بدنه بیرونی چمدان در برابر تابش شدید خورشید و به عبارتی اشعه یو وی دارد. به گونه ای که در صورت خرید این جنس چمدان، برای طولانی مدت، نیازمند تهیه مجدد چمدان نخواهید بود چرا که طول عمر زیاد و پایداری دارد.

اگرچه چمدان های تیتانیوم برای آب و هوای بارانی و دارای رطوبت زیاد (ضد آب بودن) کاملاً منحصر به فرد است اما لازم به ذکر است که بعد از چمدان های آلومینیومی سنگین ترین نوع چمدان های هارد کیس هستند.

انواع چمدان سافت کیس

انواع چمدان سافت کیس

چمدان های سافت کیس نیز به دلیل برخوردار بودن از محبوبیت و فروش بالا در جنس، طرح، مدل و ابعاد متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. در ادامه به تعدادی از پرطرفدارترین و معروف ترین جنس های چمدان سافت یا نرم می‌پردازیم.

چمدان های دارای جنس نایلون

این جنس چمدان قیمت نسبتاً بالاتری از چمدان های پلی استر دارند چرا که در عین داشتن وزنی سبک، از استحکام و مقاومت زیادی برخوردار هستند. علاوه بر این، چمدان هایی که ساختاری نایلونی دارد در برابر آسیب هایی نظیر سایش، پارگی، خوردگی و غیره کاملاً مقاوم هستند.

چمدان های دارای جنس نایلون

چمدان های پارچه اکسفورد

پارچه آکسفورد در حقیقت پارچه دارای بافت الیاف پنبه است. البته در نظر داشته باشید که این نوع پارچه امروزه با پارچه های ریون و پلی استر ترکیب می‌شود.

با این حال چمدان های پارچه آکسفورد در صورتی که دارای دنیر ۶۰۰ باشند در برابر رطوبت و آب مقاوم و داشتن دنیر۱۶۸۰ محافظت بدنه چمدان در مقابل خوردگی و سایش را به دنبال خواهد داشت.

چمدان های نایلون بالیستیک

این جنس پارچه در دسته پارچه های بادوام و مقاوم قرار می‌گیرد. اگرچه از الیاف نایلون ساخته می‌شود اما قابلیت های آن ها مشابه نیست چرا که الیاف به کار رفته در نوع بالیستیک سنگین تر و ضخیم تر است.

یکی از بارزترین و مهم ترین ویژگی های نوع چمدان خاصیت دو لایه بودن آن است به در صورت کاربرد در چمدان و انواع کوله پشتی باعث مقاومت آن ها در برابر خوردگی، فرسودگی و سایش می‌شود.

چمدان های پلی استر

این جنس چمدان در مقایسه با انواع جنس های نایلونی و همینطور برزنت، کارایی و دوام کمتری دارد. به همین دلیل هم نسبتاً ارزان قیمت هستند. اما در نظر داشته باشید که به نسبتاً آن ها نیز وزن کمتر دارد که به عنوان مزیت آن شناخته می‌شود. معیار ارزش مقاومت و پایداری پارچه ها معمولا دنیر است.

بدین صورت که هر چه عدد دنیر بالاتر باشد ضخامت و دوام پارچه نیز بیشتر است. در پارچه های پلی استر، دنیر کمتر از ۸۰۰ دوام مطلوبی نخواهد داشت.

چمدان های پلی استر

 

نکته قابل توجه دیگر در انتخاب چمدان؛ قفل آن است که باید ایمنی بالایی داشته باشد مانند قفل tsa؛ بنابراین فروشگاه و سایتی که برای خرید انتخاب می کنید باید قابل اعتماد و معتبر باشد. سایت اکولاک که نمایندگی چمدان اکولاک در تهران است انواع چمدان مسافرتی؛ کوله پشتی برند و همچنین کیف گردنی را عرضه می کند و شما می توانید با خیال راحت از این سایت خرید کنید. 

جمع بندی

به طور حتم یکی از مهم ترین عامل رضایت افراد از خرید و انتخابشان، میزان کیفیت جنس و طول عمر کالا است. اما این فاکتور تا حدود زیادی به اعتبار و استاندارد فروشگاه مدنظر بستگی دارد.

بنابراین توصیه می‌شود که قبل از اقدام به خرید چمدان دو نکته را مدنظر قرار دهید. یکی تحقیقات لازم درباره میزان اعتبار فروشگاه مربوطه و دوم در نظر داشتن نکات این مقاله که رعایتشان قطعات سودمندی و رضایت قابل توجهی برایتان به دنبال خواهد داشت.

4/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “تفاوت چمدان هارد کیس و سافت کیس

  1. کامران همتی پناه گفت:

    سلام
    چطور میتونم از لیست قیمت چمدان و انواع اون اطلاع پیدا کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *